Onze onderzoekers aan het woord

“Ja, er is een behandeling”: dat is de boodschap die iedereen met kanker op een dag zou moeten krijgen. En daarom is de financiering van wetenschappelijk kankeronderzoek onze prioriteit. Het leidt tot betere behandelingen en genezingskansen. Het redt levens.

Professor Ilse Rooman van de VUB en professor Maarten Lambrecht van KU Leuven behoren tot de onderzoekers die financiering krijgen van Stichting tegen Kanker. We konden hen interviewen op 22 september, in de AG Campus tijdens een evenement waar verschillende onderzoekers die steun krijgen van Stichting tegen Kanker samenkwamen. Ze spraken uitgebreid over de vooruitgang die ze hopen te boeken. Zodat op termijn nog meer mensen de geruststellende zin “Ja, er is een behandeling” zullen horen.

Professor Ilse Rooman van de VUB doet onderzoek rond pancreaskanker. Luister hier naar wat ze hoopt te bereiken:

Professor Lambrecht van KU Leuven doet onderzoek naar doelgerichte radiotherapie bij zwangere vrouwen. Luister hier naar zijn interview:

57 veelbelovende projecten geselecteerd in 2023

De financiering van Stichting tegen Kanker aan wetenschappelijk onderzoek is niet willekeurig. Elke twee jaar lanceren we een oproep voor wetenschappelijke onderzoeksprojecten. Onafhankelijke wetenschappelijke raden selecteren vervolgens de meest veelbelovende projecten voor financiering. Dit jaar werden er 57 veelbelovende projecten geselecteerd.

Het is alleen dankzij de vrijgevigheid van onze donateurs en partners dat Stichting tegen Kanker het kankeronderzoek kan financieren. Bedankt hiervoor. Wetenschappelijk onderzoek is en blijft de motor van vooruitgang in de strijd tegen kanker. Het leidt tot genezing en een betere levenskwaliteit voor patiënten.