Meer dan 2,2 miljoen (*) euro! – Zoveel heeft Levensloop België in 2023 opgebracht

Stichting tegen Kanker sluit het Levensloop-seizoen af met een mooie opbrengst van meer dan € 2,2 miljoen (op dit ogenblik net boven de € 2.278.000). Dat is meer dan in 2022 en de teller loopt nog steeds!

In totaal vonden er in 2023 niet minder dan 30 Levenslopen plaats in heel België. De organisatie van deze warme evenementen ligt volledig in handen van lokale enthousiaste vrijwilligers. Zij hebben zich extra hard ingespannen en hun meest creatieve kant laten zien om van elke Levensloop een uniek en onvergetelijk evenement te maken voor iedereen. De activiteiten gingen van concerten tot familie- en sportactiviteiten over allerlei uitdagingen, wellnessruimten, veilingen en zoveel meer … Hierbij ging steeds speciale aandacht uit naar de Vechters (patiënten en ex-patiënten), de VIPs van Levensloop.

Cijfergegevens van Levensloop 2023:

• 2.800 Vechters (patiënten en ex-patiënten) werden geëerd
  • 30 deelnemende steden en gemeenten
  • Meer dan € 2,2 miljoen ingezameld voor de strijd tegen kanker
  • 33.500 deelnemers
  • 100.000 bezoekers in heel België

Levensloop – grote solidariteit

Op een Levensloop lossen teams elkaar 12 of 24 uur lang af, tijdens een estafette rond een parcours. Hiervoor laten ze zich sponsoren. Er staat telkens minstens 1 persoon van het team op de piste. Levensloop is geen competitie. Het is wel een bijeenkomst van heel het verenigingsleven van een stad of gemeente. De duur van een Levensloop symboliseert het voortdurend gevecht van patiënten en hun naasten tegen de ziekte. Het is een feestelijk evenement voor alle leeftijden en draait helemaal rond solidariteit. Het is ook een fondsenwervingsevenement voor de strijd tegen kanker om hoop om te zetten in overwinning.

Tijdens Levensloop staat solidariteit met de Vechters (patiënten of ex-patiënten) en hun familie en vrienden centraal. Zij zijn de vips op het evenement. Het evenement wordt helemaal gedragen door vrijwilligers die mensen met kanker en naasten een hart onder de riem willen steken.

De opbrengst gaat integraal naar Stichting tegen Kanker, voornamelijk ter ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek in de strijd tegen de ziekte.

De missies van Stichting tegen Kanker:

• Op de eerste plaats het financieel ondersteunen van de beste onderzoeksteams. Om kanker te overwinnen is namelijk wetenschappelijk onderzoek nodig dat stap voor stap hoop omzet in werkelijkheid.
  • Het is ook projecten financieren die de levenskwaliteit helpen verbeteren van mensen die getroffen worden door kanker en die van hun naasten. Vooral daar waar Levenslopen worden georganiseerd.
  • Verder wordt ingezet op preventie (gezonde levensstijl) en screening.

Vanaf april 2024 gaat het nieuwe seizoen van start.

Meer info: www.levensloop.be

Patricia Lanssiers, algemeen directeur van Stichting tegen Kanker, vat het geheim van het succes van Levensloop als volgt samen :

“Het succes van Levensloop? Simpel! Het zware kankerprobleem wordt er getransformeerd in een evenement vol emotie, hoop, solidariteit en positieve energie … Een intens levensmoment!”

(*) Het definitieve bedrag zal later worden meegedeeld want donaties blijven binnenkomen.