Belgian Cats trotse ambassadrices van Stichting tegen Kanker in 2024

Stichting tegen Kanker deelt met veel enthousiasme mee dat de Belgian Cats, het nationale damesbasketbalteam van België, ambassadrices worden van Stichting tegen Kanker in 2024. Stichting tegen Kanker viert dit jaar haar 100ste verjaardag.

Deze bijzondere samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal voor zowel de Belgian Cats als Stichting tegen Kanker, en benadrukt het engagement van het team om de impact van kanker en het belang van wetenschappelijk onderzoek en preventie onder de aandacht te brengen.

Als ambassadrices zullen de Belgian Cats actief bijdragen aan diverse initiatieven. Zo zullen er tijdens de 3 wedstrijden van het Olympisch kwalificatietoernooi in het Antwerps Sportpaleis op 8, 9  en 11 februari alvast fanshirts verkocht worden, ten voordele van Stichting tegen Kanker.

Van Hoop naar Overwinning

“We zijn enorm verheugd om deze samenwerking met Stichting tegen Kanker aan te gaan”, zegt General Manager van de Belgian Cats, Koen Umans.  “Onze speelsters zullen de titel van ambassadrice met heel veel trots dragen. Iedereen kent wel iemand die getroffen is door deze verschrikkelijke ziekte, dus willen we er dan ook alles aan doen om ons steentje bij te dragen in de strijd tegen kanker. Het is overigens bewezen dat bewegen tijdens en na de behandeling veel voordelen heeft: het helpt bij vermoeidheid, angst en depressie en om je spierkracht en uithoudingsvermogen te behouden. Een meer dan logische samenwerking dus.”

De samenwerking tussen de Belgian Cats en Stichting tegen Kanker zal niet alleen de aandacht vestigen op het belangrijke werk van de stichting, maar ook bijdragen aan het vergroten van bewustzijn over kankerpreventie, onderzoek en ondersteuning voor mensen met kanker en hun naasten. Stichting tegen Kanker is bijzonder blij met deze samenwerking.

Patricia Lanssiers, algemeen directeur van Stichting tegen Kanker onderstreept  het enthousiasme en de toewijding van de Belgian Cats aan deze samenwerking: “Onze slogan van Hoop naar Overwinning, is hier meer dan ooit van toepassing. We zijn ontzettend trots op onze ambassadrices die niet alleen strijden voor de overwinning op het basketbalterrein maar nu ook hun schouders zetten onder de strijd tegen kanker.”

Over de Belgian Cats

De Belgian Cats zijn onze nationale damesbasketbalploeg. Het team van bondscoach Rachid Meziane behaalde in juni 2023 een gouden medaille op het Europees Kampioenschap in Israël en Slovenië.  Voorheen werd ook al tweemaal een bronzen medaille behaald op het EK in 2017 en in 2021.

In 2021 namen de Cats deel aan de Olympische Spelen in Tokio, waar de zevende plek werd behaald. Op het Olympisch kwalificatietornooi van 8 tot en met 11 februari in Antwerpen kan dus een tweede opeenvolgende ticket voor de Spelen behaald worden.

Emma Meesseman is de vaandeldraagster van de Cats en werd in het verleden onder andere al verkozen tot Sportvrouw van het Jaar, MVP van het Europees Kampioenschap en MVP van de Euroleague. Met onder andere Julie Allemand, Antonia Delaere, Julie Vanloo en Kyara Linskens heeft onze nationale ploeg momenteel nog heel wat talent rondlopen en kunnen we echt spreken van een gouden generatie.

Bekijk hier de video waarin Antonia Delaere met enthousiasme in naam van het team over deze geweldige samenwerking getuigt.