1 augustus – Werelddag voor longkanker

Longkanker stijgt van de derde naar de tweede plaats bij vrouwen in België

Een alarmerende vaststelling op de Werelddag voor longkanker: deze vorm van kanker is nu de tweede meest voorkomende bij vrouwen. Die evolutie houdt rechtstreeks verband met het aantal rokende vrouwen dat een aantal jaren geleden steeg in ons land en waarvan de consequenties nu voelbaar zijn. Het blijft bovendien een moeilijk te behandelen vorm van kanker, met een slechte prognose. Daarom trekt de Stichting tegen Kanker nu opnieuw aan de alarmbel. Enerzijds om de nadruk te leggen op preventie, maar anderzijds ook om de aandacht te vestigen op veelbelovende behandelingen voor deze kanker, helaas de dodelijkste vorm die we in België kennen. Van behandeling tot preventie: Stichting tegen Kanker investeert in projecten die het meeste levens kunnen redden.

Longkanker in cijfers

Stichting Kankerregister heeft zopas nieuwe cijfers gepubliceerd. Longkanker is de tweede meest voorkomende kanker bij mannen, met 5675 nieuwe gevallen in 2021. Maar ook bij vrouwen staat deze kanker nu op de tweede plaats, met meer dan 3500 nieuwe gevallen. Darmkanker zakt daardoor naar de derde plaats bij vrouwen, goed voor iets minder dan 3500 gevallen.

Bron: Stichting Kankerregister

In 2021 eiste longkanker bijna 6000 levens: 3673 mannen en 1994 vrouwen. De gemiddelde overleving 5 jaar na de diagnose blijft erg laag: 22,8% voor mannen en 31,4% voor vrouwen.

Tabak: de belangrijkste en volledig vermijdbare oorzaak van deze kanker

Het stijgende aantal nieuwe diagnoses bij vrouwen houdt rechtstreeks verband met de stijging in het aantal rokende vrouwen enkele jaren geleden. Tabak is verantwoordelijk voor 90% van deze kankers. Daarom is het van essentieel belang dat we blijven inzetten op preventie, rokers blijven ondersteunen bij stoppogingen en alles in het werk stellen om een tabaksvrije generatie te creëren.

Onderzoek en vooruitgang in de behandeling van longkanker

Onderzoek is cruciaal om de kans op remissie en genezing te vergroten. Stichting tegen Kanker investeert daarom in beloftevolle projecten op dit gebied.

Stichting tegen Kanker financiert Professor  Cédric Blanpain, (ULB) voor een onderzoeksproject rond behandelingsresistentie, een groot probleem in de klinische oncologie.

“Het doel van dit project is om de tumoren te bestuderen die ontstaan na verschillende kankerbehandelingen, en de moleculaire mechanismen te definiëren die dit in het geval van longkanker sturen. Die mechanismen bepalen of gerichte behandelingen de kankercellen gevoelig kunnen maken voor de huidige behandelingen.”

Ook Professor Bart Vandekerckhove, (UGent) wordt gesteund. Hij werkt aan een klinische studie waarbij een therapeutisch vaccin wordt getest, als aanvulling op immunotherapie.

“Voor longkanker is de prognose nog steeds niet veelbelovend.  Onlangs verscheen een nieuwe klasse kankermedicijnen op de markt, die doeltreffend zijn omdat ze het immuunsysteem activeren. Deze stoffen kunnen tot genezing leiden, maar wel slechts bij een minderheid van de patiënten. Met ons project willen we ervoor zorgen dat meer patiënten kunnen genezen door hun immunotherapie aan te vullen met actieve vaccinatie tegen de tumor. Er loopt momenteel een klinische proef om een dergelijk vaccin te testen.”

Lees hier meer over zijn onderzoek.

Veruit het beste wapen in ons gevecht tegen longkanker? Nooit beginnen met roken, of ermee stoppen. Daarom maakt Stichting tegen Kanker een absolute prioriteit van de strijd tegen tabak.